Evolució dels Catalans De generació en generació, ens ha arribat la informació que els Catalans, al segle XIX, ja formaven part de la festa del nostre poble. Tot i això, el primer document gràfic que trobem és una fotografia del 1901. Una altra evidència, que encara tenim ben guardada, és una bandera del 1920 que, com la indumentària dels Catalans –de 1926– que podem trobar a Vilamuseu, va ser donada pels familiars de Jaume Peresidro.

Tot i això, la història més formada que ens arriba ara als joves, és la que correspon al recomençament de les festes a l’any 1947: una colla d’amics que van fer una penya anomenada Ford Antiu, que acabaria sent la companyia Catalans.

Després de la Guerra Civil, a l’any 1945, els membres del Ford Antiu van interrompre la seua estada a la mili, per a formar part de les festes (completament diferents a les que coneixem hui). Aquesta penya amb tantes ganes de festa i passar-ho bé malgrat els temps que corrien, va anar evolucionant: van ser part d’una filada del rei moro, van ser Contrabandistes i per fi, al 1950, van decidir fundar la companyia Catalans. Als inicis, vestien una indumentària molt simple de color blanc i roig, a l’època no hi havia diners per a més. Sis anys després, al 1956, van estrenar la seua primera indumentària oficial, la més reconeguda, el típic vestit folklòric català.

Al 1975, els Catalans que havien format part del Ford Antiu van deixar pas als seus fills, que s’encarregarien de portar la companyia i administrar-ho tot. Des d’aleshores, els Catalans han anat evolucionant i adaptant-se als canvis i transformacions de la festa.

QUÉ SÓN LES FESTES PER A MI?

Que són per a mi les Festes de La Vila? Són l'al•legria de veure a gent a la qual només veus del 24 al 31 de juliol, ja que cadascun pertany a un grup d'amics diferent. Durant eixa setmana, esdevenen amics.

És la setmana d'abans de Festes, el preparar-te la roba de batalla, les camisetes i els pantalons que només et poses eixa setmana perquè són de «batalla« i la roba de la Companyia.

Durant la setmana d'abans, també s'ha de preparar el quarter. Normalment quedem a les 19:00 perque la gent treballa i perque abans, fa moltíssima calor. Les festes són treballar en el muntatge del quarter i també quedar-se després a sopar i fer juntera, fins a l'hora que siga.

Arribades les Festes, són l'esmorzar. Són els passacarrers Són dinar tots junts. Per la vesprada, reparar l'entrepà, papes, olives, beguda… per a anar a veure l’entrada de bandes, el desfile moro o el desfile cristià. Les festes són també vestir-te per a desfilar al desfile moro, al cristià o a ambdós. Quedar per a anar a l'embaixada contrabandista, al segon desfile moro i a l'embaixa beduïna. Estar dessitjant que arribe el desembarc i l'embaixada mora. I tindre pena perquè arriba l’embaixada cristiana i la fi de les festes s'apropa. Les festes són sopar. Les festes són fer festa.

Les féstes son ballar, riure, fer-se 4 (o unes quantes més) begudes espirituoses, recordar moments d’altres Festes passades. El que sempre va a muntar el quarter, però es dedica a obrir les llaunes de cervesa i els paquets de fuet i papes.

Les festes són passar una setmana en què el temps es para i només et preocupes de passar-ho bé amb els teus amics i companys. Una setmana en què la calor és prou forta però no tant per a fer que no isquem al carrer a donar-ho tot.