La companyia Caçadors és una de les companyies cristianes més antigues, la seua història comença a finals del S. XIX però no trobem documentada la seua aparició fins a l’any 1901. Els caçadors estan molt vinculats al barri de l’Ermita, atés que els seus fundadors eren d’aquest històric barri viler.

Els caçadors, per a molta gent representen a les persones dedicades a l’art de la cacera, però per a nosaltres, el vertader significat d’aquesta companyia és el de caçadors de “moros mercenaris”. Dins la festa són els encarregats de custodiar el castell amb les tropes del rei cristià que amb les paraules “Alto! Quien vive!!!” el nostre sentinella del castell obri cada any amb l’ambaixada contrabandista. A més, som una companyia que recolza la figura de la dona en els actes festers, ja que Gemma Company ha sigut la nostra sentinella en dues ocasions.

Com a curiositat he de dir que vam ser la primera companyia en començar la roda com la coneixem a hui dia, en 1966.

Musicalment, no som de marxes cristianes a l’hora de desfilar, sempre som amb el nostre pasdoble per excel•lència “Xàbia” però no sempre, ja que també sabem posar-nos a l’altura de les demes companyies amb marxes com “ l’honor de un Caballero”, “Adalil” o “Aralk” entre les mes destacades.

Moltes són les característiques que els identifiquen i que han evolucionat al llarg del temps per exemple: els colors; a l’origen era el marró, el qual més tard va ser canviar pel verd i negre, sempre per simular el camuflatge de la cacera.

Els nostres 6 reis han sigut: Juan Llorens “el policieta” (1964), Joaquin Valenzuela Esquerdo (1973), José Climent Climent (1982), Jaume Morales Lloret (1993), Juan Bautista Ferrándiz Llinares (2004) i Llorenç Vinaches Soriano (2015).

Els caçadors no poden presumir d’haver tingut moltes penyes però sí que destaquem tres, que són “el Furó”, “el Piu Simfònic” i “els Amics”. Des del 2004 no compta amb cap penya.

Els caçadors són en l'actualitat una petita companyia, però una gran família on, tant els majors com els joves viuen la festa d’una manera igualitària. Tots els caçadors s'han de sentir orgullosos de pertànyer a una de les companyies festeres més estimades i aplaudides de les festes de la Vila Joiosa, no per la seua vistositat i riquesa en desfilada, sinó per la seua humilitat, simpatia i saber estar.

Amb aquestes línies vaig a expressar un poc com es la festa des de el meu punt de vista; soc fester des dels quatre mesos i des d'eixe moment sempre he format part de la companyia "Caçadors".

Els primers records que conserve com a fester es remunten en l'any 1999, quan jo només tenia tres anys. Aquell any, el capità dels Caçadors va ser mon pare "el Ferro". En aquell moment, l'entrada de bandes es feia el matí del 25 de juliol i recorde a la Vila Joiosa com un poble ple de llums, amb un gran ambient fester pel carrer, en qualsevol racó s'escoltava una banda de música.

Al llarg del temps, he viscut canvis en la festa com per exemple: passar l'entrada de bandes del 25 al matí, al 24 de nit, de desfilar per "l'arsenal" a diferents carrers del centre de la Vila, les diferents formes que ha hagut d'adoptar el nostre benvolgut castell.

L'any 2003, per decisió popular de tots els caçadors, mon pare havia de ser rei cristià l'any vinent, l'any 2004. Una persona, a la qual ja li tocava per anys en la companyia i perquè és molt volgut per tots ells. Quan tenia huit anys vaig viure de primera mà el que significava "l’any del rei".

Poc temps després, en 2007 l’associació, basant-se en la iniciativa de la comissió d’ambaixades, va dur a terme el projecte de fomentar les ambaixades entre els festers més joves creant el primer "concurs d’ambaixadors", sent cinc joves festers i jo, els que vam encetar el concurs, curiosament tots amb l’ambaixada contrabandista.

L'any 2014 vaig entrar a formar part de la comissió de treball “desembarc de terra” en la qual encara pertany. L'any 2015 ens va tocar altre regnat i per decisió del mateix rei, jo havia de ser el seu abanderat, acudint amb ell a tots els actes festers. El càrrec d’abanderat no el finalitze fins a les llàgrimes de 2017, ja que el següent capità també em va demanar que fora el seu abanderat. Ara en l’actualitat, soc membre de la junta directiva de l’associació, ja que soc el representant dels caçadors.