Nom: Companyia Contrabandistes, també coneguda entre els festers com “el contrabando”.

Any de Fundació: Existeix des del principi de les Festes de Moros i Cristians, encara que en l'actualitat ix gent que aquesta des de 1967.

Nombre de membres: En l'actualitat som uns 185 Festers Adults més els xiquets.

Colors Oficials: Pantalons Rojos amb franja Negra, Camisa Blanca i Jaquetilla i Jupetí Negre, tot això en vellut amb botes camperoles, manta amb Borles i faixa negra.

Peça musical de la Desfilada: Sempre han sigut els Pasdobles, i el més característic Paquito el Chocolatero, encara que també s'utilitza Pepe Antón, Amparito Roca, Ragon Falez, etc..., així com molts pasadobles propis.

Banda de Música: La Banda des de fa anys és els “Belics” de L’Alcudia (València)

Actes als quals Acudeix o Participa: El nostre acte més característic que existeix des dels principis de la Festa és la Partida de Contrabandistes, acte en el qual traiem 4 Barques i té una ambaixada amb el nostre nom, com és l'Ambaixada de Contrabandistes. Aquest acte compta amb una Comissió dins de l'Associació de Santa Marta dedicada exclusivament a ell, i en aquesta comissió s'involucra gent de la nostra companyia.

Penyes: Tenim només la penya “L’Estraperlo”.

Capitans i Reyes: El Capità en les pròximes Festes serà Sr. Juan Muñoz i en les passades va ser Pedro García. Els quatre últims Reyes han sigut Andrés Planells, Jaime Escrich, Vicente Cantó, Jaime García i la pròxima serà Reina serà María Muñoz.

Local i Muntatge: La Companyia té el seu Local en la posterior del Carrer Colón 72-74, en els baixos de l'Edifici *Eman i instal•la durant les Festes una Carpa al carrer adjacent per a la festa de mig-dia i de nit.

Sistema d'Organització: La Companyia té una sèrie de comissions, com són Muntatge de Caserna, Comptabilitat, Personal, Cuina, Beguda, Banda, Desfilada, Partida i representant en l'Associació, que actualment exerceixen amb gran ofici Javier Lloret. Les componen gent de la Companyia que desinteressadament treballa durant tot l'any perquè les Festes siguen possibles, en aquesta Companyia com ocorre en tantes altres amb una labor encomiable.

Història de la Companyia: Des de l'any 1967 es van fer càrrec de la companyia gent com Juan Muñoz, Jaime García, Andrés Planells, Vicente Cantó, Vicente Segrelles, Batiste Orquin, Miguel Baldó, Paco Llinares “Solera”, Manolo Blanco i uns altres, alguns dels quals encara hui continuen acompanyant-nos. Gràcies a l'encomiable labor de Jaime García Guia, durant els anys 80 amb els joves en aquella època de la companyia, la majoria fills dels anteriorment nomenats es van aglutinar en una Agrupació de 7 penyes que formaven la Companyia, amb càrrecs rotatius cada any i l'any del Regnat de Vicente Cantó (1998) ens unim tots en la Companyia dirigits per Andrés Planells i el seu Equip per a treballar units tots els joves en pro de la Cia. Contrabandistes i així seguim fins hui.

Personatges a Destacar: Cal destacar molt especialment la labor de gent com Juan Muñoz i tot el seu grup d'amics, i molt especialment a Jaime Garcia Guia, que van saber portar la Companyia quasi 30 anys, mantindre units als fills i joves de la Cia. i més tard cedir-los el comandament de la Companyia amb una total normalitat i plena confiança. També destacar la labor de diversos dels nostres membres com és Javier Lloret, que des de la responsabilitat, ha ostentat el càrrec de Secretari de l'Associació de Santa Marta molts anys, Pepe Llinares que ha sigut President de l'Associació o Analia Lloret en el seu càrrec de Vicepresidenta, Maria Muñoz com a Ambaixadora Contrabandista, i molts altres companys/as… i que no fa més que corroborar el compromís d'aquesta Companyia amb les Festes en tots els nivells. I com no, recordar-nos també de Contrabandistes com Batiste Orquin, Antonia Ronda, Jaime Escrich, Andrés Planells Palao, Kiko Serrano, Paco Llinares, Paquita Lloret i d'altres, que des del cel ens acompanyaren sempre amb el seu mocador de Pigues al coll.

Vestit de Batalla: Pantalons Rojos amb Franja Negra, camisa blanca, jupetí negre brodat amb una Navalla i un Trabuco a l'esquena i flors, faixí negre i mocador roig a pigues blanques i les dones amb la seua falda de Pigues i Brusa Negra.