La primera referència que trobem de la companyia Llauradors a la història de la festa de Moros i Cristians de La Vila Joiosa és l’any 1901, on apareix a la primera relació detallada que existeix de les companyies a La Vila. D'aquell any als següents, la companyia apareix esporàdicament amb una simbologia pròpia de l’horta valenciana. Reapareix en 1952 creada de la mà de Juan Lloret Sellés “el Florit” qui seria el seu capità tant eixe any com el següent, protagonitzant una ofrena de fruits a Santa Marta. Els Llauradors també participaren en les festes del 56 i 58 sent el seu capità Jaime Baldó. Després desaparegueren fins als darrers anys de la dècada dels seixanta i, concretament l’any 1970, la “hermandad” li demana a Jaume Lloret Rogles que s’encarregue ell d’organitzar-la, però “l’aventura” de la cooperativa en la festa sols va durar un any, ja que tots creien que la cooperativa es feia càrrec de les despeses, perquè allò semblava una “barraca popular”.

A partir de l’any 1973 un grup de joves de l’horta, capitanejats per Miguel Ferrándiz, es fan càrrec dels Llauradors. Aquell any, per traure diners, van anar a desfilar a les Fogueres d’Alacant, on van estrenar el tratge del desfile abans que a les festes de La Vila. Des d’aquell any la companyia està present a les festes de manera continuada. Aquells primers anys, els components de la companyia van intentar recuperar l’ofrena de fruits a Santa Marta, però després que els cures de l’època no volgueren obrir la porta de l’església, van desistir i ja no es va tornar a fer mai.

L'any 1980 aquells “joves llauradors” s’hagueren d’enfrontar al seu primer regnat i decidiren que fóra el rei una persona vinculada a la companyia, però que no eixia a festes: Juan Navarro Rodríguez (Juanito del Miami), que per cert, va seguir sense eixir a festes fins l’any 2001. Sí que hem de dir que sempre s’ha sentit i l’hem sentit Llaurador. De fet, mentre va portar el Miami, cada 25 de juliol la companyia anava de passacarrer al seu establiment.

Deu anys després s’elegia com a rei dels Llauradors a la persona que en aquells moments s’encarregava de la companyia: José J. Mayor (el Moreno). Malgrat la seva joventut, va acceptar el repte amb molta il•lusió i molta feina. Fins i tot,la seva carrossa, la vam realitzar artesanalment els membres de la companyia. Aquell any el quarter el tinguérem al Cinema Olympia i casualment el 25 de juliol s’inaugurava el “nou” carrer Colón, així que el dia 24 haguérem de fer la festa al carrer Pizarro, per allò de no embrutar.

Acabaven les festes de l’any 2000 i s’havia de començar a treballar en el nou regnat. D'aquells joves que agafaren la companyia l’any 1973 pocs continuaven en actiu i implicats en la companyia. Les mirades apuntaven cap a un d’ells que a més a més de la seva participació en la festa, era representant de la companyia en l’Associació. Així, la nit del 31 de Juliol, després de la desfilada de carrosses, anomenàrem per aclamació a Joaquín Seva, Rei Cristià 2001. D'il•lusions i moltes idees per a portar no ens faltaven. D'aquell any cal recordar la iniciativa que encetàrem per recaptar fons: “Les tapes a la Vila Vella”, activitat que van continuar moltes companyies als següents anys.

A l’estiu de 2011, passades les festes, van nomenar Rei Cristià 2012 a Ginés Llinares Galiana. De nou la il•lusió, les idees i les ganes de treballar van inundar l’esperit de la companyia i ensposàrem tots mans a l’obra per a organitzar el regnat. Va ser un any de molttreball. Vam recuperar la idea d’organitzar actes al CascAnticonvamfer les Rutapes i ens van calfar el cap amb el joc de taula de La Vila JoCiosa. A més, tot el que vam traure al desfile ho vam fer a La Vila i a més dels components de la companyia, vàrem implicar a moltagent per a ajudar-nos també a cosir, pegar, tallar, soldar, etc. Molt recordada també ésd’aquell 2012 la festa que hi havia a les nits al nostrequarter.

A finals dels anys 90, un grup de membres de la companyia va decidir comprar un local al C/ Ciutat de Castelló, i des d’aquell any, la companyia celebra allí les festes de Moros i Cristians i les Llàgrimes.

Cal dir que per a cada regnat hem buscat espais més grans on poder fer més festa i l’any 1980 vàrem tindre la nostra seu al Cine Colón, l’any 1990 vàrem estar al Cinema Olympia, l’any 2001 al Cine Paz i l’any 2012 als baixos d’un edifici del Xarquet.

Els llauradors no hem sigut una companyia que haja tingut moltes penyes adscrites, però durant alguns any sens van acompanyar a fer festa: El Costipet, La Frescor o Els de sempre. En l’actualitat no comptem amb penyes oficials a la nostra companyia, però hem de dir que hi ha grups de Llauradors que s’agrupen i es nomenen com a tal dins de la pròpia companyia, i al nostre quarter podem trobar la setmana de festes la taula de la Penya Parrussa a la fresca, Penya Xoxonai, Penya La Ronya, Los pagafantas, La cordeta, Penya El sótano, ….

Els Llauradors ens identifiquem com una companyia de la terra, humils i senzills, que ens agraden les tradicions i ambil•lusions per seguir avançant i treballant a la festa. A dia d’avui som uns 120 membres, entre menors i adults. Tots ens sentim part de la família Llauradora i vivim la festa amb tots els sentits i esperem poder seguir fent-ho al llarg de molts anys més a les festes de Moros i Cristians en Honor a Santa Marta.