La Companyia de Marinos de la Vila Segons es recull de les dades més antigues existents, aquesta Companyia va ser fundada sobre l'any 1866. Però és en 1901, en l'anunci de les Festes, on se l'esmenta de la següent forma: "Mai ací a la Vila Joiosa es va veure des d'immemorial companyia tan igual tan gran i tan nombrosa..."
Una característica entranyable dels Marinos, és la seua participació en la processó de Santa Marta. Des de sempre, els joves vilers que es trobaven realitzant el servei militar en la Marina, Gaudien de permisos per a tornar per Santa Marta a la Vila, i traure a coll en processó a la nostra Patrona.

Va ser l'any 1982 i fins al 1995 quan tenen l'honor i el privilegi els membres de la Companyia, per petició del Comandant de la Marina i del Contramestre, al no haver-hi suficients joves del poble en files per a traure a Santa Marta.

Els Marinos són una peça indispensable en la defensa de la població davant l'atac Moro, ja que, durant el Desembarcament, plantegen batalla a les tropes Mores abans que aquestes aconseguisquen desembarcar.

Des de finals del Segle XIX fins als nostres dies tenien un destacat paper en la Partida de Contrabandistes, ja que eren l'única força cristiana que els combatia.

Afona les seues arrels aquesta llegendària companyia en l'horta on se situen les seues casernes i on van nàixer les seues gents.

Una altra dada que els enorgulleix, és el d'haver sigut una de les primeres Companyies Festeres a donar entrada les dones en el seu paper de "Cantineres", una espècie d'infermeres voluntàries de l'època, que tot el curaven, donant a beure als "heroics" Marinos, el màgic líquid que contenien els seus "barrilets". Finalment, la vestimenta de batalla característica sempre ha consistit en uns pantalons blancs, camisa blava, faixa roja i "barret" roig amb franja blava, sense variació en el seu abillament d'aquesta llegendària Companyia.

Soc Javier Garcia Cresol representant dels Marinos, encara que quasi tothom em coneix per el “Poki”, isc a festes des de l'any 1989 sempre en els Marinos, els cinc primers anys formava part de la desapareguda “Penya l’ ou fregit d'aquesta companyia.

Agradar-me m'agraden tots però si haguera de triar algun acte em quedaria amb la desfilada, la partida i la reconquesta.

Però el que realment m'agrada i és el que no canviaria mai de companyia són les cercaviles que són brutals, en aqueixos moments és quan la companyia es fa un bloc i no hi ha hagut cap any que no estiguera a l'altura de la fama que ens precedeix.

També tinc la sort de forma part de l’escoleta de festers del que estaré eternament agrait a Pepe Baidal per deixar-me gaudir d'aquesta experiència.

Per ultim destacar que els meus amics sense ells no seria el mateix i aquest “tic *tac tic *tac” va per ells.