La Cia Pescadors som una companyia relativament jove. La primera vegada que participarem a les festes de Moros i Cristians va ser a l’any 1958. Un grup de vilers van fundar la companyia i eixiren a les festes d’aquell any. Aquest grup estava encapçalat per Joan Lloret “El Florit”, el qual va representar a la companyia en els actes oficials exercint el càrrec de capità. L’any següent, al 1959, els Pescadors també formaren part del bàndol cristià però a partir d’aquesta data, la companyia només aparegué a les festes en comptades ocasions a la dècada dels seixanta.

A l’any 1971, la companyia reapareix amb força de la mà d’un grup de festers del Poble Nou, alguns dels quals encara formen part actualment. La premsa del moment recull el fet amb titulars com “Vuelven los Pescadores doce años después”. A l’escrit es destaca la figura del president de la companyia, Vicent Zaragoza Marcet (capità al 1972) i a Vicent Llinares Tortosa (capità al 1971). La noticia finalitza amb la invitació a tot el poble de la Vila a acostar-se al Poble Nou i recomanant moderació en la ingesta de “nardos”.

És a partir d’aquest moment quan la companyia participarà activament tots els anys a les festes de Moros i Cristians de la Vila Joiosa i passarà a formar de manera estable de la nòmina de companyies cristianes. Aquest moment és molt important per al nostre reconeixement social, ja que a partir d’ací la companyia passarà a identificar-se amb unes persones concretes i amb un espai geogràfic propi: el Poble Nou. Tant es així que en el pensament col•lectiu viler s’acostuma a identificar cada companyia amb un espai geogràfic: els Pescadors seran la companyia del Poble Nou.

D’altra banda no és menys cert que històricament és en aquest espai físic on la companyia ha tingut majoritàriament el seu quarter durant les festes de Moros i Cristians. A causa de la disminució de membres al 2012 i també a causa de la concentració de festers i d’altres companyies en la zona de l’IES Malladeta, la junta directiva dels Pescadors va decidir de manera arriscada i valenta, un canvi d’ubicació per estar més a prop del nucli fester i captar així a nous Pescadors. Aquesta decisió va ser tot un èxit i la companyia definitivament es va enlairar: va augmentar el nombre de festers i la seua importància dins dels cristians, convertint-se en una de les companyies més nombroses d’aquest bàndol.

Els Pescadors sempre hem destacat per la presencia de tota classe d’elements pesquers exhibits mentre desfilem. En la memòria col•lectiva de tots els vilers i vileres figuren els “cabassets plens de peix” i les “cistelles farcides de crancs bullits”, les quals eren llançats al públic durant les desfilades. Un altre element característic és l’almadrava, que en les desfilades va tenir molt d’èxit com a mostra de reconeixement a un dels símbols més importants de l’esplendorós passat pesquer de la Vila Joiosa. El regnat del 2017, destaca per l’originalitat de la decoració del quarter amb les típiques casetes de colors de la Vila, lloc que es va convertir en un “photocall” fester on totes les companyies que ens visitaren es feren el seu propi “selfie”. La desfilada d’aquest regnat, dirigida per la seua comissió, va ser majestuosa. La companyia anava obrint pas al seu rei, i va oferir un de les millors desfilades cristianes que es coneixen. Van saber reflectir totes les costums dels pescadors i de la societat vilera, lligant el ric patrimoni històric i cultural amb la festa. Pel que fa als regnats, hem ostentat el càrrec cinc vegades al llarg de la nostra historia. La primera ocasió va ser en 1974 i va exercir el càrrec Antoni Davó Lloret. Deu anys més tard, al 1984, Vicent Aragonés Mayor va representar la companyia al més alt nivell. Al 1995 el rei cristià fou José Blas Ferrándiz Zaragoza qui va desfilar acompanyat per alguns dels fundadors de la companyia del 1958, fet que va ser altament reconegut pel públic amb continues mostres d’afecte a la companyia i als veterans festers. Al 2006 va ser el torn de Joan Llinares Lloret (Riuaes), un mític de la nostra companyia que actualment continua sent part activa dels Pescadors. Durant aquest regnat vam tindre el local als voltants de l’IES Malladeta, fet que va suposar una nova zona de concentració festera. Finalment, el regnat més proper en el temps i en el record és el protagonitzat per Manuel Lloret Llorca (Xufa) al 2017. Aquest regnat podem considerar-lo com el punt àlgid de la companyia a tots els nivells. Cal destacar també l’organització de la companyia en altres aspectes com cuina, quarter, música...esdeveniments amb molt d’èxit com la “festa del Peix”, que han fet d’aquest regnat un dels més aclamats aquests darrers anys.

Un aspecte a destacar i senyal d’identitat dels Pescadors és la nostra relació amb la música. Ja en 1971 mantinguérem una estreta amistat amb el conjunt musical Els Magnífics. A ells es deuen part dels diners que van permetre sufragar la tornada a les festes (amb una actuació seua al saló d’actes de la Comunitat de Regants el 6 de gener del 1971). Aquesta va ser la banda de música que vam tindre al quarter aquell any.

Però si hi ha un fet transcendental en la nostra història, per la seua repercussió, és el fet de possiblement ser la companyia que durant més temps ha continuat amb la mateixa banda de música: la banda d’Altea. Durant més de tres dècades de continuïtat ha fet que festers i músics es coneguen i tinguen una complicitat poc habitual.

D’aquesta relació naix la nostra marxa cristiana coneguda per tots:”Pescadors de La Vila”. L’origen d’aquesta peça es remunta a la dècada dels 80, quan la companyia Pescadors participava en el torneig de futbol de Moros i Cristians. Durant els partits els Pescadors animaven els jugadors al crit de “PESCADORS A GUANYAR A GUANYAR!!”. Els músics d’Altea solien vindre a presenciar els partits ja que els unia una especial amistat amb els jugadors: havien estudiat junts a l’institut de la Vila i alguns també havien compartit les nits de València com a estudiants de la Universitat. Fóra com fóra, aquesta màxima fou recollida pels músics presents als partits, els quals de seguida van entendre que aquest havia de ser el “crit de guerra” de la companyia. I així va ser. El 24 de juliol del 1995, any de regnat, s’estrenava la peça que ha esdevingut el nostre himne. Obra del mestre alteà, Jaume Francesc Ripoll Martins, Jimmy. Cal destacar també que aquest mateix compositor obsequiaria al rei cristià del 2006, Joan Llinares, amb una marxa cristiana titulada “Al Riua rei”.

També recordarem altres peces sorgides de la col•laboració entre amb dues societats com va ser el pasdoble “Birro capità”com a record d’un membre molt estimat i referent de la nostra companyia. I per últim la marxa cristiana “Xufa capità” composada a l’any 2011 per Jimmy, com a pesa important a la capitania d’aquest any.

Així mateix, al 2009, diversos components de la companyia acompanyarem als Cristians d’Altaia ( una companyia formada per músics) d’Altea en el seu regnat. El càrrec fou representat per Vicent Ripoll, gran amic i músic dels Pescadors. Férem una gran desfilada pels carrers de la nostra estimada Altea amb la nostra almadrava i els carros plens de peix fresc.

Menció especial mereix la figura de Pere Belén Climent, com a exemple d’una vida dedicada a la festa i a millorar la nostra companyia, amb la seua gran saviesa de la festa en general i dels aparells de la mar. Pere va ser un dels fundadors de la nostra companyia a l’any 1958 i és el major referent de la companyia Pescadors.

Per últim, afegir que actualment els Pescadors som una companyia formada per uns 160 membres. També tenim el plaer de comptar amb una penya anomenada “Quatre barres”, la qual recentment ha decidit que s’integra completament dins de la companyia. Amb ells hi ha una sintonia absoluta i una visió conjunta de la festa que es materialitza amb aquesta fusió.

Visca Santa Marta i a guanyar a guanyar...