La Cia. Pirates Corsaris, naix amb l’inici de la festa moderna al 1947. No obstant aixó aquesta companyia deixa de participar durant un determinat número d’anys a causa d’un desgraciat accident relacionat amb l’incendi al Desembarc d’una barca, la qual ocasionà víctimes pirates (Vicent Plefa, del Poble Nou). Després d’això, ja no ha deixat de participar activament a les nostres festes.

Els primers noms que apareixen a la biografia de la companyia es remunten a la década del cinquanta i son els de Miguel Tonda (el Batlle), Pepe Benlliure, Estanislao Ferrer, Julián García Silva, Miguel Ballester...

El primer quarter que es recorda, al Xalet San Rafael (C/ Constitució) sent Capità Francisco Senabre possiblement a l’any 1958 o 1959. Posteriorment, a les escoles de Doña Maria i Doña Angelita del Poble Nou (C/ Pelayo). Al Poble Nou –a la senda de Senabre- fou també el primer regnat, el de Manolo Martí, fet que denota els origens geogràfics dels primers membres Pirates.

A partir dels anys seixanta comencen a formar part de la Cía. les persones que, amb el pasar dels anys, es faran càrrec de la mateixa. Com són Vicente Llinares (El Pastoret), Ramón Serrano, Francisco Valero, Andrés Ubeda, Miguel LLorca, Antonio Pascual (el Guitarra), Juanjo i Javier Faile … i és clar, les nóvies o esposes d’aquests, les quals reconéixen orgulloses la integració i participació de les dones a la festa encara que, això sí, mos feen parar la taula protesten...

El fet distintiu més destacable de l’época, és la realització a les desfilades dels encreuaments i el “caragol” a les ordres del cabo gastador Valero. Un pas propi a l’estil de Caçadors i Marinos que ja no es manté a l’actualitat.

La pericana dels Pirates –salsa típica de la comarca l’alcoià- però cuinada amb una dosi quasi inassumible de vitets picants, és l’aportació gastronómica que ens deixaren i que encara hui tastem de tant en tant de la ma de Valero i Jesús Vaello.

Sempre ha estat una companyia de penyes, entre les primeres que sorgíren, destaquen La Petxelina, L’Abordatge o El Tort… Com nota curiosa, destacar que –generalment- les penyes Pirates ténen noms al•legòrics a la temática de les tibies i la calavera.

A principis dels anys noranta, els fills de les persones citades anteriorment (els quals acabarien enquadrats a la penya Veterans) amb les diverses penyes conformarien la nova singlatura dels Pirates a les Festes de la Vila com a federació de penyes.

Penya Veterans, El Tro, El Tort (amb els germasn Lanuza), l’Asstisso, penyes hui desaparegudes, junt amb Bucaners, La Grenya, Joan Silverio, i més recentment els fitxatges de penyes com el Poal, Els Amics i la Penyeta han configurat una de les companyies cristianes més grans en número de festers desl úlstims anys.

En l’any 2009, les penyes, amb motiu d’ostentar a l’any seguent el Regnat, deixideix junytar-se en un mateix local i compartir les festes com a experiencia previa al regnat 2010. L’experiment va ser tant satisfactori que en 2011, deixidexen convertir-se en companyia unitària estrenant estatuts. (Encara que internament seguim funcionant amb representants de cadascuna de les penyes)

D’això ja fa quasi 10 anys i a data de hui afrontem mes units que mai com a Companyia Pirates el nou regnat que ens tocarà dessempenyar el proxim 2021.

Ens plau també anomenar en aquesta resenya histórica els Reis que ha donat la Cía.: 1972 Manuel Martí Martí, 1978 Vicente Llinares Lloret; 1988 Basilio Galiana Galiana; 1999 Jaume Ferrándiz i Boix; 2010 Vicente Santapau López; 2021...

A pesar de tindre durant molts anys un banderer: Jesús Vaello, qui obria les nostres desfilades (Jesús és “hereu” de Pepe Tito, un altre banderer recordat de la compañía) fa uns quatre anys que ha canviat eixa tradicio i ara el banderer el nomena el propi Capità d’eixe any.

Definirem els Pirates com a una companyia important dins de les nostres festes amb un centenar d’adults (d’una mitjana d’edat de 45 anys) i més de 80 menors, entre jovens i xiquets. Una companyia molt oberta on ningú es sent un estrany.

(transcrita gran part de la Resenya histórica publicada en el llibre “22 companyies” de 2011)

Junta Directiva dels Pirates.

Què són per a mi les festes?

Diria que són una forma de vida, on tot gira entorn d'elles. Estan presents en el meu dia a dia, en la meua manera de comportar-me, en la meua manera de veure les coses i afrontar-les, intentant aplicar a les meues decisions els valors que per a mi representen. Valors viscuts intensament la setmana gran de les nostres festes; valors com la responsabilitat (intentant organitzar i participar en la preparació dels actes de les festes i assistint als mateixos), l'amistat (vivint moments inoblidables al costat dels teus companys), l'amor a la festa (que t'embolica a cada moment, gaudint d'una marxa mora, d'un esmorzar, d'una ambaixada, d'una desfilada...), la llibertat i tolerància (cap al que cadascú fa o vol fer), el respecte i lleialtat (cap a la nostra patrona Santa Marta)

Aqueixos valors, entre molts altres, són el que representen per a mi les festes de Moros i Cristians. El sentir-me orgullós de la companyia a la qual pertany i dels seus components; el poder gaudir junt ells i a la meua família, el compartir amb tots aqueixos moments tan especials que té la festa; i l'intentar inculcar als meus aqueixos valors i sentiments que tant signifiquen; això són per a mi les festes.

Un altre dels elements importants que destacaria, és sens dubte, la música festera, que ens porten a la memòria totes aqueixes sensacions viscudes. És igual que sone a l'estiu, a la primavera o en nadal, quan s'escolta una marxa mora, pasdoble o marxa cristiana t'envaeixen tots aqueixos records i se t'il•lumina la cara portant a la teua ment aqueixos instants tan exclusius que només es poden haver viscut en les festes.

En aquests temps tan difícils que ens ha tocat viure, on tots patim el confinament pel covid-19 i uns altres molt pitjor pel fatal desenllaç de la mort d'algun ser estimat, crec que és una bona ocasió per a pensar que quan tot haja passat, tornarem a donar gràcies a Santa Marta i gaudirem per partida doble, com tots els vileros i vileras acostumen a fer-ho de les nostres benvolgudes festes de Moros i Cristians.

Ànim festers i festeres. Tots a una veu.